Don't miss out Virtual Happy Hour this Friday (April 26).

Try our conversational search powered by Generative AI!

Ställa om från Global till sidans katalog i bild-dialogen?

Vote:
 
Någon som vet hur man kan ställa om från den globala till sidans katalog i Epi-Server 4? Vill göra detta eftersom laddningaen av bilderna i den globala katalogen tar väldigt lång tid, då de är många! Har en kodsnutt som man lägger in i global.asax.cs som fungerar för senare versioner, men saknar komponenter i version4! Förslag välkomnas! /Anders
#11245
Apr 19, 2005 16:21
Vote:
 
Det finns flera olika varianter för att lösa ditt problem. Dels kan man under Åtkomst till funktioner stänga av så att vissa individer inte kan ladda till den Globala katalogen. De kan då heller inte ladda till underkataloger utan endast till Sidans katalog och det kanske inte är det som du är ute efter. Då måste man lösa det med rättigheter i filstrukturen. Om man har EPiServer 4.30 kan filhanteringen med rättigheter skötas från adminläge. Dock måste man konfiguera hela filhanteringen i web.config innan detta är möjligt. Under Library och Technotes finns en beskriving hur konfigurationen går till. Om man inte har 4.30 sätter man rättigheter på katalogen upload på servern istället. Nackdelen är att alla underkataloger ärver rättigheter vilket blir problem om man vill skapa fler kataloger. Då måste fixa det på servern också. Jag hoppas att det här kan hjälpa till. Maria Hedlund Utbildningsansvarig ElektroPost
#11608
Apr 19, 2005 17:14
Vote:
 
Ok. Jag skulle alltså vilja ha den lokala katalogen förvald när bilddialogen öppnas så att inte alla bilder i den globala måste hämtas och listas upp...detta tar lång tid och upplevs som ett problem för användarna. Användarna ska också kunna välja den globala i dialogen ifall så önskas! Går det att lösa på det sätt som du beskrev? Blir det inte så att den globala katalogen inte visas alls? Använder fn. Version 4.0.0.22 /Anders
#11609
Apr 20, 2005 9:36
Vote:
 
Vilken katalog som skall vara förvald när man öppnar bildverktyget anges under Systeminställningar och fliken Länkverktyg. Om man pekar ut en underkatalog till upload kommer användarna inte att kunna hoppa till den över. Tror dock att det är ändrat till senare versioner. Jag tror inte att det finns några enkla lösningar på problemet. Det finns många olika varianter, men det flesta kräver att en del bilder flyttas. Om man väl lägger tid på att flytta bilder vill man ju också sätta upp rättigheter så att man inte får samma problem igen. Rekommendationen från mig är att i första hand uppgradera till minst 4.30 och sedan utifrån det styra upp hela katalogstrukturen med rättigheter. Mvh Maria Hedlund
#11610
Apr 20, 2005 11:12
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.