Try our conversational search powered by Generative AI!

Senare publicering av ändring på en redan publicerad sida

Vote:
 

Hej!
En av våra redaktörer skulle göra omfattande ändringar på ett antal sidor, men ändringarna skulle inte publiceras förrän nästkommande vecka. Då uppstod frågan, kan jag inte sätta ett framtida publiceringsdatum på ändringar på sidor som redan är publicerade?

Och när jag testade så verkar det faktiskt vara så. Om jag gör ändringar så skapas en ny version av sidan, på min version sätter jag sedan fram datumet för publicering till nästa dag. Om jag då väljer "Spara & visa" kommer inte det att publiceras automatiskt, om jag väljer "Spara & publicera" kommer den tidigare sidan att avpubliceras i väntan på mitt framtida publiceringdatum.

Detta innebär alltså att som redaktör måste man gå in den aktuella dagen och klicka "Spara&Publicera" på alla sidor som blivit uppdaterade. Eller finns det ett annat sätt att få detta att fugnera?

mvh Åsa

#34300
Nov 02, 2009 10:20
Vote:
 

Jag vill också veta :)

Har för mig att jag sett ett tjuvtrick för hur man publicerar ändringar längre fram i tiden. Men skall det behövas? Gränssnittet ut som om det supportar tidspublicering av förändringar men om det inte gör det så borde man få någon slags signal.

Hoppas jag fattat fel och att någon svarar på detta.
Dessutom undrar jag - om utfallet är negativt i v 5  - ändras det i v 6. 

/Bettina

#34301
Nov 02, 2009 10:51
Vote:
 

Det finns en funktion som heter tidsstyrd publicering, undrar om det är det ni är ute efter här? Tidsstyrd publicering använder man på sidor som redan har publicerats, där man vill byta ut innehåll.

Man gör alltså en ny version av en sida, och gör sedan spara/visa, och sedan klar för publicering. Därefter går man till versionslistan och klickar på knappen för tidsstyrd publicering, och sätter sedan en tid när man vill att sidan ska publiceras. När den tiden passeras, kommer den publicerade versionen att bytas ut mot den nya versionen.

#34302
Nov 02, 2009 12:58
Vote:
 

Tack för påminnelsen Andrea!
Funktionen verkar vara avstängs hos oss. Skall ta reda på varför.

Dock undrar  jag - det är lite lurigt då man ju lätt kan tro att tidstyrningen skulle fungera på samma sätt som vid en förstapublicering. En användare börjar inte leta bland versionerna i första taget. "Rakt på sak lösningen" är ju att skriva sin text, fylla i datum & tid och trycka på publicera. Precis som vid första tidsstyrda publiceringen. Det finns ju inget i gränssnittet som säger den "naive" användaren att detta inte skulle fungera.

Har ni funderat något på detta?

mvh,

/Bettina

#34307
Nov 02, 2009 14:28
Vote:
 

Tumregeln är att tidsstyrd publicering används för sidor som det redan finns en publicerad version av, därför går man på versionslistan där. "Börja publicera" används för nya sidor som man publicerar för första gången. Håller med om att det kanske inte är helt intuitivt.

#34308
Nov 02, 2009 14:32
Vote:
 

Exakt vad jag var ute efter.

Läste också i en annan tråd att man dels måste aktivera det i admin-läge, sen är det viktigt att man trycker på just "klar för publicering" för att det ska gå att ställa in en tid i versionslistan.

Tacktack!

#34309
Nov 02, 2009 15:38
Vote:
 

Det funkar hos oss nu med :)

Men gränssnittet då!
Utöver att detta inte finns där  man förväntar sig finna det. Vid mitt nästa försök så gick jag givetvis direkt på tidstyrning i versionslistan som då var nedsläkt för att jag inte gjort klar för publicering. Och när man väl gör rätt så är dert ganska så många handgrepp. 1. Först Spara sen ut till 2. Visa läge, klicka på 3. klar för publicera, sen in igen i 4. redigera IGEN, 5. versionslistan + 6. tidstyrningsspecande (som givevis måste till). Sen 7. Spara.

Och så var jag dessutom på väg att klicka på Publicera av bara farten. Tänkte att texten då kommer att publiceras det klockslag jag specat. Tyckte det kändes inutuivt och bra.  MEN jag stoppade mig.

Bra att det funkar dock. Men det vore nog bra att se över gränssnittet.

#34786
Nov 16, 2009 13:21
Vote:
 

Hej, tack för era synpunkter. Vi förstår att detta kan förbättras betydligt och vi kommer att försöka förbättra detta inom en snar release, dock ej CMS 6 som är nästkommande utgåva.

#34814
Nov 17, 2009 11:53
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.