Try our conversational search powered by Generative AI!

and " och andra besvärliga tecken

Vote:
 
Vi håller på att göra om webbplatsen till XHTML och har stött på problemet med att den inte validerar om man använder & " eller andra liknande tecken i fälten för Rubrik, Menyrubrik eller Puff-text. Det känns inte rimligt att redaktörerna ska behöva skriva & och liknande när de skapar sidor. Följande komponenter genererar dålig kod: FileTree - Genererar massor av fel ExplorerTree - slänger in ett stylesheet på fel position i sidan SiteMap - Lägger in massor av bilder utan ALT-tagg Kommer Epi-server att lösa de här problemen?
#11122
Nov 02, 2007 11:39
Vote:
 
Hej, Svårt att säga vad felen beror på när vi inte ser siten men när det gäller t.ex. rendering av själva sitmap är det lite upp till er utvecklare att göra en sitemap som validerar. I de mallar som har släppts till vårt demopaket för CMS 5 så validerar sitemap och vi använder oss där inte heller av några bilder, cmsdemo.episerver.com. Angående teckenproblem så upptäckte inte jag några problem med att det skulle bli fel tecken i editorn men då använder jag mig utav episerver cms 5 hade tyvärr inte någon annan site tillgänglig för att kontrollera hur det ser ut i episerver cms 4. I 5:an renderas det korrekta tecken och valideringen går igenom utan problem. Men det ska tilläggas att vi/jag använder mig utav xhtml transitional och inte strict vilket jag personligen inte tycker är ett krav men behöver gå efter heller huvudsaken man använder sig av xhtml. Angående dina andra problem är det som sagt lite svårt att säga nått om då jag inte vet vad det är för fel helt enkelt och om det beror på produkten eller problem med era mallar istället. Mvh Eric Pettersson(EPiServer)
#11128
Nov 02, 2007 14:21
Vote:
 
Hej igen, Tittade lite mer på det idag och du kan använda dig av Server.UrlEncode(Container.CurrentPage.LinkURL) för att t.ex fixa till en länk till korrekt html du kan då även använda dig av Server.UrlEncode för att fixa till text som matas ut från EPiServer också. Själv sitemap kan du ställa in att använda på 3 olika sätt har jag för mig och det ena är att använda bilder. Men som jag tycker själv så bör den användas med ul, li istället för detta och det kan göras utan problem. Vi tittar på om vi inte ska göra så att våra egna ska gå att ställa in så att de gör UrlEncode automatiskt. Men mitt tips är att titta på hur mallarna är skrivna och göra om dessa om ni har problem. Vår är fortfarande bara exempel och har något år på nacken nu men i och med CMS 5 nu så kommer en ny uppsättning av dessa mallar. Mvh Eric Pettersson
#11129
Nov 05, 2007 11:22
Vote:
 
Naturligtvis kodar vi om alla våra mallar för att uppfylla XHTML. Frågan handlade egentligen om ifall det fanns något sätt att slippa undan att använda Server.URLEncode eller liknande för varje egenskap som skrivs ut. Om du tex använder dig av för att skriva ut en text som innehåller & " eller liknande tecken som får man problem med valideringen. Det fungerar så länge texten är i en xhtml-strängs egenskap. Det finns dessutom en del komponenter i EPiServer 4,61 som inte genererar validerbar kod. Tex ExplorerTree som lägger in en LINK tagg för stylesheet utanför headtaggen.
#11130
Nov 05, 2007 13:09
Vote:
 
Hej igen, :) Idag finns det inget sådant vad jag vet för att slippa undan UrlEncode då vi inte riktigt vet till vilket ändamål som du tänkt använda texten till. Det är oftast webben men ibland ska saker skickas till word eller liknande och då fungerar det sämre. Därför kopplar vi/man på UrlEncode vid rendering av sidan istället. Angående Explorertree och liknande är dessa verktyg egentligen inte till för att användas på själva siten men det går som sagt. Vi använder dessa kontroller i själv EPiServer vilket har helt andra krav. Ungefär som att använda en asp:treeview så kastar även vi ur oss mindre bra kod ibland och speciellt för dessa då de inte är till för att användas på en site. Vi rekommenderar istället från och med CMS5 att använda dig t.ex. av PageTree istället för att göra det som ungefär Explorertree gör. Nu vet jag som sagt inte vad ni använder den till och om man skulle kunna använda detta istället. Då det gäller propertys så ligger det uppe att vi ska skriva kontroller som man kan koppla på att säga att den ska ske en encode på men när det sker vet jag tyvärr inte. Men jag skulle titta på att bygga om den funktion ni använder er utav just filetree och explorertree till att använda någon liknande funktionalitet istället som är avsett för att ha utåt. Med sitmap så ska man kunna ställa in den att använda sig av 3 olika modeller. Eller så bygger man en egen. Man kan använda en som ritar ut listor och en som ritar ut lite bilder osv. Hoppas ni fixar till det! Ha en bra dag! Eric Pettersson
#11131
Nov 05, 2007 14:45
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.