Don't miss out Virtual Happy Hour this Friday (April 26).

Try our conversational search powered by Generative AI!

EPiServer och Visual Studio

Vote:
 
Jag har problem att få det att fungera med Visual Studio. Vi har installerat EPiServer 4.30 på vår interna webbserver ("webbservern") och försöker öppna "EPiServerSample"-lösningen. Allt är frid och fröjd tills att vi skall öppna "Default.aspx" (eller vilken annan template som helst), då vi får felmeddelandet: An exception occured when trying to create an instance of EPiServer.TemplatePage. The exception was "The type initializer for EPiServer.PageBase threw an exception.". Det tyder ju på att något inte stämmer med klassbiblioteken. Är det så att man måste ändra något mer än vad som står i SDK-dokumentationen, eller har jag bara fått välling i min hjärna, och missar något uppenbart?? Sökvägen i "EPiServerSample.csproj.webinfo" har jag ändrat...
#12122
Sep 03, 2004 11:18
Vote:
 
Har ni kontrollerat att aspnet-processen har korrekta rättigheter? Se följande faq-artikel för referens: http://www.episerver.com/templates/faq.aspx?id=3411
#13690
Sep 03, 2004 11:56
Vote:
 
Vi har meckat med VSS idag och sedan dess får jag också felet ovan när jag öppnas forms, men inte kontroller. Och jag har kollat över, ASP.net har full access, ändå får jag felet...
#13691
Sep 03, 2004 20:36
Vote:
 
Är det endast i designläget ni får felet? Fungerar det bra om ni öppnar forms i html-läget?
#13692
Sep 06, 2004 10:45
Vote:
 
The file could not be loaded into the Web Forms designer. Please correct the following error.. Ja, den verkar vilja öppna i design-läge på något sätt även om jag har det avstängt, eller så har jag misslyckats med den inställningen. Den öppnas i HTML-läge efter man klickar OK på knappen... (vid felmedde)
#13693
Sep 06, 2004 21:17
Vote:
 
Det låter som att inställningen VS-inställningen Tools/Options/Html designer/Web form pages är inställd på design, kolla gärna upp det och ändra till "html view" om det behövs. Det finns fortfarande några användarkontroller kvar i EPiServer som inte vill bli öppnade i designläget, men vi ska åtgärda dem.
#13694
Sep 07, 2004 11:04
Vote:
 
När jag installerade EPiServer lokalt på min egen burk fungerade det mycket bättre. Dock hade det varit bra att kunna köra mot vår interna webbserver istället, framför allt då vi inte kör några backuper på klienterna.
#13695
Sep 24, 2004 16:03
Vote:
 
Jag får samma fel när jag öppnar aspx-sidor i HTML läge från en extern server. Felet dök upp i version 4.31 har inte varit med om det tidigare. Inget problem dock att jobba med sidorna. Får endast felet i Visual Studio. Går bra att kompilera och köra. /Peter
#13696
Sep 29, 2004 9:27
Vote:
 
Man kan få den typen av problem pga säkerhetsinställningarna i NET. Prova att ställa in rättigheter på utvecklingsmaskinen för server/assemblies med Microsoft Framework 1.1 Configuration eller Microsoft Framework 1.1 Wizards, under Administrative Tools i kontrollpanelen.
#13697
Sep 29, 2004 11:34
Vote:
 
A pretty old thread, but I thought I'd share my solution on this problem, since I still experienced it. In the project you are working in, do the following: 1. Expand References 2. Select EPiServer (EPiServer.dll) 3. In the Properties window, check that the property "Copy Local" is set to "true". This makes sure that the project is working with a local version of the EPiServer binaries (inside its own bin catalog), instead of any files referenced elsewhere. If "Copy Local" is set to false, then you will have access rights problems, and probably get the error "Could not create an instance of "EPiServer.TemplatePage...". In my case, I was having trouble in a class library, set up as Steve's recipy for "Web applications and library projects" (check it out on http://stevecelius.spaces.live.com/ ). Frank :)
#13698
Aug 14, 2006 13:30
* You are NOT allowed to include any hyperlinks in the post because your account hasn't associated to your company. User profile should be updated.