November Happy Hour will be moved to Thursday December 5th.
November Happy Hour will be moved to Thursday December 5th.
För att man ska kunna publicera från MS Office till EPiServer CMS, behövs förutom rättigheter, ett par saker till:
Du hittar både installationen av komponenten och aktiveringen av webbplatsen i EPiServer CMS, i redigeraläget i sidträdet, om du markerar rotkatalogen högst upp. Där finns en flik som heter Microsoft Office-tillägg. Därifrån kan du både installera Office-tillägget och aktivera webbplatsen.
Det verkar som det sistnämnda inte är gjort för den aktuella webbplatsen.
Ok. Jag förstår. Tror jag :) Knappen eller snarare ien menyflik som heter Tillägg där under finner man Publicera till EPiServer CMS i de olika Officeapplikationer som jag behöver det i. Det funkar bra.
Däremot så går det inte lika bra när jag försöker aktivera MIcrosoft Office-tillägget i EPiServer. Har gått in under rotkatalogen och sedan fliken Microsoft Office-tillägg. Där har jag sedan klickat på Installera. Får då svaret att jag använder verion 2.2 av Microsoft Office-tilägg. Ok. Försöker då att klicka på Aktivera. Då händer ingenting. Förutom att det står att "Denna webbplats är inte aktiverad för publicering från din dator" Vilket är precis vad jag vill göra. Får en känsla av att jag har missat något. Eller har du någon aning om vad jag gör för fel?
Kontrollera att rättigheterna är satta som de ska för den webbplats som du försöker publicera till. Man behöver sätta rättigheter i Admin-läget under Konfig/ Säkerhet/ Åtkomst till funktioner. Be en systemadministratör om hjälp om du inte har Admin-rättigheter.
Vilken version av EPiServer CMS använder ni? Kan vara något annat problem, kontrollera exempelvis detta: http://world.episerver.com/en/Articles/Items/EPiServer-Office-Integration-Security-Advisory/
Kanske denna Tech Note (gäller för EPiServer CMS 5 R2) kan vara till hjälp för att felsöka vidare, den beskriver hur Office-integrationen fungerar, se delen som handlar om "Security issues": http://world.episerver.com/en/Documentation/Items/Tech-Notes/EPiServer-CMS-5/EPiServer-CMS-5-R2-SP2/Microsoft-Office-Integration/
Har kollat runt lite - säkerhetsinställningarna i Vista (UAC) kan orsaka problem vid aktiveringen av webbplatsen. prova att lägga till siten i Trusted Sites, om du kör Vista. Som sagt - det finns en säkerhetsfix för ATL, se länken jag refererade till i föregående inlägg.
Vi arbetar just nu med en säkerhetsuppdatering av komponenterna, håll utkik efter mer info på EPiServer World.
Jag har precis börjat kika på versionshantering i CMS. Har provat att publicera dokument från Word rakt in i EPiServer och det har funkat fint. Om man däremot går tillbaka till arbetet med versionshantering genom Officeprogrammet av en fil som finns i filhanteraren så har jag stött på ett problem som är lite knepigt.
Det är så att när jag högerklickar på en fil som jag vill redigera i Office (Word) väljer jag checka ut. Det funkar bra. Sedan högerklickar jag igen och väljer jag Redigera i Office. Där kommer problemet. Då får jag nämligen upp en dialogruta som säger följande: Denna webbplats är inte aktiver i Officetillägget.
Jag blir en smula konfunderad över detta. Och förstår inte hur jag ska göra för att få webbplatsen att stöda officetillägget. Någon som varit ute för detta och vet om man ska gå in i adminläget i EPi och göra någon ändring eller är det något annat man ska ändra på?
Ralf Sundhäll
Marks kommun